Siantappo

Siantappo on killan perinnekorttipeli ja löydät kiltalaiset usein pelaamasta kyseistä peliä kiltiksellä. Siantaposta järjestetään joka vuosi MM-kisat, jonka palkintona on le­gen­daa­ri­nen kul­li­tet­tu mu­ro­kul­ho. Maa­il­man­mes­ta­ruus­ki­sat pidetään aina edellisvuoden voittajan järjestämänä.

SÄÄNNÖT

Siantappo on helppo korttipeli oppia.

  • Kaikki kortit jaetaan
  • Pelaajia: min 3, max 6
  • Pelin tavoite: Päästä ensimmäisenä korteistaan eroon.
  • Maiden arvojärjestys: pata, risti, ruutu, hertta, missä pata pienin, hertta korkein. Pelin pienin kortti on pata 3, suurin hertta 2.
  • Kortteja voi pelata joko yksittäisinä, pareina, 3 samaa, 4 samaa tai suoria, joissa 3 kortin suora on pienin ja 12 kortin suora pisin (2:nen ei voi olla suorassa).

KORTTIEN PELUU

Yksittäiset kortit:

Jos kysytään 1 korttia, ei päälle voi lyödä kuin 1 korttia, joka on edellistä suurempi. Ei siis paria tai muutakaan ennen kuin pakka on kaatunut.

Parit:

  • Jos kysytään paria, on päälle lyötävä suurempi pari, mutta ei mitään muuta kuin suurempi pari (eli ei esim. 3 samaa tai suoraa) kunnes pakka kaatuu.
  • Esim. Jos joku lyö parin, jossa on risti- ja ruutu 7:t, on päälle lyötävä isompi pari, eli esim. pata- ja hertta 7:t. Pareja pelatessa siis suurempi kortti (tässä tapauksessa hertta 7 > ruutu 7) määrittää parin suuruuden.

3 tai 4 samaa:

Jos kysytään kolmea tai neljää samaa, ei päälle voi lyödä kuin suuremman kolmen tai neljän saman numeron setin kunnes pakka kaatuu.

Suorat:

  • Jos lyödään 3 kortin suoraa, on päälle lyötävä suurempi, tismalleen 3 kortin suora, jos pelataan 5 kortin suoraa, on sen päälle lyötävä tismalleen 5 kortin suora, ei esim. 6 kortin suoraa.
  • Esim. suoran 6-7-8 päälle voi lyödä suoran, joka loppuu joko suurempaan 8:iin tai muuhun suurempaan numeroon. Suoran alussa olevien numeroiden mailla ei ole mitään väliä. Vain suoran suurimman kortin maalla on merkitystä. Suora joka loppuu hertta ässään on pelin suurin suora, jonka päälle ei voi lyödä suurempaa suoraa, eli se suora kaatuu automaattisesti.

2:t

Kun lyödään pöytään kakkonen, ei sen päälle voi lyödä kuin suurempaa kakkosta, tai siantapon.

Siantappo:

  • Siantapon voi lyödä alla olevat kriteerit täyttäen, jos on mukana kierroksella (eli ei ole sanonut pas):
  • Kun pelataan yksittäistä korttia, eli pöytään lyödään yksittäinen kakkonen, on sen siantappo 3 peräkkäistä paria, esim 3-4-ja 5-pari.
  • Kun pelataan pareja, eli pöytään lyödään yhdellä kertaa 2 kakkosta, on sen siantappo 4 samaa.
  • Siantapon päälle voi lyödä suuremman siantapon (suuruus määräytyy samalla tavalla kuin pareissa). Kuitenkaan yksittäisen kakkosen siantapon päälle ei voi lyödä 4 samaa, tai toisin päin.

PELIN KULKU

  • 1. pelin aloittaa se kenellä on risti 3 (myöhemmissä peleissä edellisen häviäjä) ja hänen on myös iskettävä risti 3 pöytään (yksittäisenä, parina, 3 samana, 4 samana tai suorana).
  • Tämä jälkeen kierretään myötäpäivään
  • Seuraavan on lyötävä suurempaa. Halutessaan hän voi myös ohittaa kierroksen sanomalla pas, mutta ei voi lyödä enään korttia ennen kuin pakka kaatuu.
  • Pakka kaatuu, kun kukaan ei voi lyödä suurempaa tai on sanonut ohi.

Esim. pelaaja 1 aloittaa lyöden pöytään risti 3:n, pelaaja 2 lyö päälle 4:n, pelaaja 3 korottaa jo roimasti lyöden jätkän. Pelaaja 4 ei halua lyödä vaikka pystyisi, tällöin hän sanoo ohi ja on ulkona tältä kierrokselta. Pelaaja 1 lyö pöytään pataässän, pelaaja 2 lyö herttaässän, pelaaja 3:n ainoa mahdollisuus on lyödä 2:nen, jota hänellä ei ole. Näin hän sanoo ohi. Nyt kierroksella on enään pelaajat 1 ja 2. Jos pelaaja 1 sanoo ohi, niin pelaaja 2 kaataa kierroksen ja hän saa valita mitä seuraavaksi pelataan (yksittäisiä, paria, kolmosia, nelosia, suoraa). Pelaaja 1 päättää kuitenkin lyödä herttaässän päälle patakakkosen. Pelaaja 2 voi lyödä tähän päälle vain suuremman kakkosen tai siantapon. Pelaaja 2 päättää passata (sanoo ohi), näin pelaaja 1 kaataa pakan ja hän saa päättää mitä lyö seuraavalle kierrokselle pöytään.

Peliä jatketaan, kunnes on selvillä voittaja, eli se, joka pääsee ensimmäisenä korteistaan eroon. Sanotaan, että tässä tapauksessa hän oli pelaaja 2. Hänen lyömänsä kortin päälle voi lyödä suurempaa, tai mikäli kukaan ei lyö, niin kortti kaatuu ja pelaaja 3 aloittaa uuden kierroksen. Pelin häviää se, kenelle jää viimeisenä kortteja käteen. Häviäjä tekee työt, jakaa kortit ja seuraava peli voi alkaa. 

Kortit on hyvä laittaa arvojärjestykseen pienimmästä suurimpaan (huomioikaa maajärjestys). Tämä helpottaa korttien vaihtamista, joka tapahtuu seuraavasti:

  • Voittaja antaa 2 absoluuttisesti huonointa korttiaan häviäjälle
  • Häviäjä antaa puolestaan 2 absoluuttisesti parasta korttiaan voittajalle
  • 2. tullut antaa absoluuttisesti huonoimman korttinsa 2. paskimmalle
  • 2. paskin antaa absoluuttisesti parhaan korttinsa 2. parhaalle

Tämän jälkeen hävinnyt pelaaja aloittaa uuden pelin lyöden pöytään ihan mitä tykkää (yksittäistä, paria, suoraa, mitä vaan).

Peliä jatketaan niin kauan kuin huvittaa.

Mikäli peliin tulee uusi pelaaja, joutuu hän automaattisesti häviäjäksi seuraavaan peliin. Jos peliin tulee tarpeeksi uusia pelaaja, on järkevää aloittaa peli alusta.